Leidense pinkstergemeente in opspraak?!

Talk about whatever...

Moderators: D-vide, Sen, busyr

Ivan
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Leidense pinkstergemeente in opspraak?!

Post by Ivan » Sat Mar 04, 2006 10:02 pm

Las net de kop van de Telegraaf in de supermarkt, dat er een pinkstergemeente in Leiden zou zijn, waar de voorganger en bestuursleden een "villa" in Kenia zouden hebben staan voor hun missiewerk. Het villa is een klein paleisje en van hun missiewerk voor de armen komt ook al niet veel terecht. Of wel ze zouden de zaak flessen en er lekker vakantie vieren.

Ik hoop maar, dat als het waar is, niet alle (pinkster)gemeentes over een kam worden geschoren... Weet jij hier meer van Remco, omdat je in Leiden woont?

Ivan
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by Ivan » Sat Mar 04, 2006 10:06 pm

Oud nieuws dus:

http://mistandenagtereekgccileiden.punt.nl/?gr=773326

http://www.oneway.nl/n/Leidse-pinkstergemeente-ingestort/20352/index.html

Was al bekend in januari :roll: Maar goed. Zijn dus toch een beetje Amerikaanse "geld" toestanden.

Ivan
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by Ivan » Sat Mar 04, 2006 10:10 pm

''Ik ben erg moeilijk'', zei Agtereek vrijdag tijdens een besloten dienst. ''Maar bij een gecompliceerde missie hoort ook een gecompliceerd persoon.'' Agtereek zei zich de kritiek van ex-leden aan te trekken, maar niet rouwig te zijn over de leden die de gemeente verlaten. ''Dan gaat de shit-geest er ook uit.''

Idioot...

Ivan
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by Ivan » Sun Mar 05, 2006 10:48 am

Image

Uw geld is nu in Afrika's real estate...
http://mistandenagtereekgccileiden.punt.nl/?a=2006-03

Fr3akFac3
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by Fr3akFac3 » Sun Mar 05, 2006 9:04 pm

:( zucht...!

Ja het is in- en intriest, maar wel waar.

Mijn broer heeft in die gemeente gezeten en vertelde mij inderdaad dat die naar Kenia was verhuisd voor "de missie die God hem geeft".

Ik ken zijn vader: Ab Agtereek. Hij is een goede vriend van onze voorganger in Harderwijk en heeft een maandje geleden nog bij ons gesproken.

Het is een geweldige vent.

Ik hoorde mijn vader zeggen, die even in gesprek is geweest met Ab, dat Ab zelf zei dat hij (Gert- Jan) helemaal gek is geworden...

En als ik die foto ook zie op die site van hem en naar zijn ogen kijk zie ik dat hij een gestoorde blik in zijn ogen heeft van verstrooiing en dwaasheid.

Moge God zijn ziel behoeden en hen die wereldwijd door deze rampen getroffen zijn, verzacht worden en Jezus in alle waarheid vinden...
Vurig koel zal ik blijven, zo niet... Danwel worden als zijn.
Ben niet bang voor het meesterbrein.
Ik werk het bolwerk klein,
Dit brein zal geen meester zijn,
Van mijn goudmijn.

Rusp
Serious Bandwidth Consumer

Post by Rusp » Mon Mar 06, 2006 12:06 am

:fail:

busyr
roet
roet

Post by busyr » Mon Mar 06, 2006 4:36 pm

Yeah, ik ken die gemeente... ben er 1 of 2x geweest... En nou kom ik zelf uit de pinkster-hoek, dus ik ben wel wat gewend, maar... de laatste keer dat ik er was was 't toch wel een heel apart... Ik bedoel, beetje juichen en dansen voor de Heer, geen problemen mee, prima zelfs...

Maar als er tijdens de opwekkings-liederen een stuk of 4 van de aanwezigen een soort hordeloop-wedstrijd door de zaal beginnen, en niemand die daar vreemd van opkijkt, tja.... da's toch wel vaag.... Gewoon volwassen mannen, die *keihard* lopen te rennen en over stoelen springen.... :jaw:

K-sean

Post by K-sean » Mon Mar 06, 2006 8:10 pm

dat is charismatisch man
Ik meet me een imago aan als een maatpak
en ik stop alle stoute rappers in m'n laadbak.
Altijd achterop! Ik wil met je spelen...
http://www.myspace.com/verzetalles

Rusp

Post by Rusp » Mon Mar 06, 2006 8:52 pm

K-sean wrote:dat is charismatisch man
Haha!

joavisser
Normal User
Normal User

Post by joavisser » Mon Mar 06, 2006 10:56 pm

Tsjah je hebt charismatisch,en blindelings een leider volgen..
Daar zit ook weer een groot verschil in,denk ik.
Check eens, www.jctwee.nl

Rusp

Post by Rusp » Tue Mar 07, 2006 1:45 am

Beter dat je er serieus op ingaat ja! ;)

Maik

Post by Maik » Tue Mar 07, 2006 10:11 am

busyr wrote:Maar als er tijdens de opwekkings-liederen een stuk of 4 van de aanwezigen een soort hordeloop-wedstrijd door de zaal beginnen, en niemand die daar vreemd van opkijkt, tja.... da's toch wel vaag.... Gewoon volwassen mannen, die *keihard* lopen te rennen en over stoelen springen....

Daar heb ik ook vaak moeite mee, ja...
Ik heb zelf een Hervormde (en dan een behoudende vorm) achtergrond en heb tot 3 a 4 jaar geleden nooit iets van dat soort dingen gemerkt.
Inmiddels wel, en ik heb inderdaad niets tegen zingen, juichen en dansen voor de Heer.

Een tijdje terug zag ik een documentaire over kleine gemeenten in Amerika, in die afgezonderde dorpjes weet je wel...
Daar deden ze dat ook, springen en rennen en schreeuwen, alles door elkaar... totale chaos.

Dat soort dingen heb je ook in Nederland.
Net als dat er 5 mensen in 'tongen' staan te spreken (ik zet het tussen aanhalingstekens omdat ik daar zo m'n twijfels over heb), terwijl niemand het kan vertalen.

Ik ken een verhaal van een man die uit Afrika (dacht ik) was gevlucht en in Nederland in een kerk terecht kwam.
Hij viel zowat flauw toen hij mensen die zogenaamd in tongen aan het spreken waren, in zijn eigen taal de kerk hoorde vervloeken.

Kijk, dat je enthousiast bent over God, niets mis mee.
Maar ik kan niets vinden in de bijbel die dat soort dingen beschrijft, wel over de afkeuring van chaos in een dienst.

Waar ik wel eens bang voor ben is dat in zulke gemeentes teveel wordt meegegaan in die geest, terwijl de helft geen flauw idee heeft waar ze mee bezig zijn, maar 'het hoort zo', dus zal het wel goed zijn.

Ik moest ook denken aan dat verhaal dat een tijd terug in de visie stond, over Rebekkah, een vrouw uit Amerika die door Anton le Vay, de schrijver van de satansbijbel, nadat hij dat in een visioen had doorgekregen, werd aangemerkt als de vijfde bruid van satan.
Een stukje uit dat interview:

"Ze gaat rechtop zitten en spreekt plotseling met een ongekende felheid en gezag: “Jullie kerken moeten opstaan! We zijn hier op de wereld niet thuis, maar zitten midden in een geestelijke strijd. Satanisten worden ook in Nederland erop uitgestuurd om de kerken te vervloeken. Ze dringen zelfs door tot in de ouderlingenbanken!”

Dit doet me enigszins daaraan denken.
Niet dat ik wil beweren dat die kerel een satanist is, maar helemaal zuiver lijkt het me ook niet...

Naja, dat zijn mijn gedachten.

Peace.
Ik ben wel laatst naar de dokter gegaan met dit probleem, maar dat was helaas zonder resultaat.

tiewrap
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by tiewrap » Tue Mar 07, 2006 10:28 am

@Mic: een Bondsgemeente? welkom bij de club :D

Ik vind wel dat 'onze' diensten wat overgereguleerd zijn...
hey, en niks tegen tongentaal hè.. de enige reden dat het bijna niet voorkomt in traditionele kerken is dat we er niet open voor staan.

Maik

Post by Maik » Tue Mar 07, 2006 10:40 am

Geen bondsgemeente Tie.

Dat de diensten, zoals je dat noemt 'overgereguleerd' zijn, dat gevoel had ik ook in m'n oude gemeente.
Ik heb 3 jaar geprobeerd dat te veranderen, daarna heb ik voor mezelf gekozen.
In die zin, voor mijn persoonlijke opbouw en niet meer de opbouw van de gemeente, omdat dat voor mijn gevoel geen zin had.
Als ik een steen leg moet die als fundering dienen voor een andere steen en niet door de zoveelste commissie weer weggehaald worden.

En ik zeg ook niet dat tongentaal slecht is, Tie.
Ik vind alleen dat je daar vreselijk mee moet oppassen.
Als je in tongentaal spreekt geef je de Heilige Geest de mogelijkheid om door jou heen te spreken met woorden die ons verstand te boven gaan.
Als je dan niet heel goed weet wat je doet geef je dus ook andere machten de kans door je heen te spreken.

Verder staat er duidelijk in de bijbel beschreven wat de 'gebruiksaanwijzing' is voor bidden in tongentaal.
Op het moment dat het niet geordend verloopt en niet vertaald wordt, hoef ik er niets mee te maken te hebben.

Daarnaast stoor ik me ook aan het feit dat sommige gemeenten doen als of het normaal is dat je dat kunt, en wanneer je het niet kunt sta je niet genoeg in contact met God.
BULL.
Het is een gave en niet iedereen heeft die.

Dat dus.
Ik ben wel laatst naar de dokter gegaan met dit probleem, maar dat was helaas zonder resultaat.

tiewrap
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by tiewrap » Tue Mar 07, 2006 10:48 am

word.

Ik denk wel dat je de gave kunt ontvangen als je het wil.

Ikzelf voel me meer geroepen om een positieve bijdrage te leveren dan om weg te lopen. Gelukkig heb ik niet het idee dat ik tegen de bierkaai (wat de poep is dat?) moet vechten. Ik houd me dan ook net bezig met muziek in de dienst, hoewel we nu na weet ik veel hoe lang een gezang IN de dienst mogen zingen :D

Als ik echter eens ga verhuizen kan het best zijn dat ik ergens anders terechtkom...

Locked