opnemen... in 1 take?

Tha place 4 emcee's to hang out...

Moderators: D-vide, busyr

Locked
Frenzy
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

opnemen... in 1 take?

Post by Frenzy » Thu Apr 10, 2008 8:40 pm

ok mc's, even n vraag voor jullie... even -wellicht ten overvloedde, maar je weet maar nooit, t is internet, t is busy ;) geen enkele diss o.i.d. t.o.v. de mensen die me so far hebben geadviseert :P - ik ben bezig met het tapen van n aantal tracks, maar krijg m'n stem gewoon niet op de beat zoals ik t in m'n hoofd heb... een beetje monotoon, een beetje geforceerd... t lukt me gewoon niet zoals ik wil. Nu zei Bob vanavond dat dat wellicht komt doordat ik probeer de verses in 1 take er op te krijgen, en dat je, wanneer je ze per 2 of per 4 doet, meer intonatie en gevoel op de track kan leggen. Wat zijn jullie bevindingen daarover? De Vlet FM-mannen zweren volgens mij bij de 1 take shizzle (right boys?), MaddoC ook, maar ik twijfel... lemmeknow!
In brightest day, in blackest night,
No evil shall escape my sight
Let those who worship evil's might,
Beware my power, Green Lantern's light!!!

tiewrap
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by tiewrap » Thu Apr 10, 2008 9:02 pm

je moet je aan de vlet fm regels houden als je daar tapet! duidelijk!

maar serieuzer: waarom niet beiden uitproberen?
Last edited by tiewrap on Fri Apr 11, 2008 6:24 am, edited 1 time in total.

DA-BOS
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by DA-BOS » Thu Apr 10, 2008 9:10 pm

Nou nou heb bij mijn takes daar nog ni veel van veel van meegekregen. :D

D-vide
Modder-eter
Modder-eter

Post by D-vide » Thu Apr 10, 2008 10:05 pm

je kan ook eerst in 4 takes doen en dan in een hele take met je andre 4 takes meerappen... heb je 1 take en kan je je intonatie beter in de gaten houden
Image

Maik
Serious Bandwidth Consumer
Serious Bandwidth Consumer

Post by Maik » Fri Apr 11, 2008 10:17 am

Nou ben ik geen expert, maar ik hoor zo hier en daar wat, dus ik roep het even.

Ik weet dat Deef z'n verses in 1 take spit.
Tenzij het echt iets toevoegt om het in 2 takes te doen.

Henk-Jan en Renger zijn ook voor de 1 take gegaan en roepen beide dat je zo veel meer gevoel in je tekst kunt leggen.

Ik zou zeggen: oefen je tekst tot je erbij neer valt.
Dan merk je ook meteen waar de knelpunten zitten.
Aan de hand daarvan kun je beter beoordelen waar je je tekst eventueel moet splitten.

Succes Frans!
Ik ben wel laatst naar de dokter gegaan met dit probleem, maar dat was helaas zonder resultaat.

spbeeld
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by spbeeld » Fri Apr 11, 2008 8:00 pm

Maik wrote: Ik weet dat Deef z'n verses in 1 take spit.

Umm.. ik neem ook wel eens op met deef.. en dit is niet altijd het geval ;)

Henk-Jan en Renger zijn ook voor de 1 take gegaan en roepen

Dit wist ik niet? ik ken renger niet anders dan de verschillende take's stilo

beide dat je zo veel meer gevoel in je tekst kunt leggen.

Ik zou zeggen: oefen je tekst tot je erbij neer valt.
Dan merk je ook meteen waar de knelpunten zitten.
Aan de hand daarvan kun je beter beoordelen waar je je tekst eventueel moet splitten.

Woord!

( en neem in verschillende take's op ;))
Succes Frans!
Mijn naam is haas. Echt, ik zweer het!

matthijs
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by matthijs » Fri Apr 11, 2008 10:26 pm

ok, 't heeft niet helemaal met het opnemen in één take te maken, maar 't grenst er wel een beetje aan.
Ik weet dat bij rockbands de zang vaak twee of drie keer wordt opgenomen en dat deze dan op verschillende lagen op 't album, of in 't nummer komt.
Wordt dit bij hiphop ook gedaan, en zo nee, is 't dan geen idee om daar eens wat mee te experimenteren? Dus dat je twee of drie keer 't zelfde stuk spit en dat onder elkaar zet, omdat je nooit precies 't zelfde spit, komt er een wat levendiger sound zeg maar.
Maar misschien dat 't niets geen goed idee is hoo, maar ik dacht, ik plaats 't gewoon en hoor wel als er wat mee gedaan wordt.

on toppic: Persoonlijk denk ik dat 't 'echter' klinkt als je 't in één keer spit. Niet dat ik dat weet omdat ik zelf rapper ben (want dat ben ik niet), maar weet 't wel van gewoon gesproken woord (radioteksten, voice-over voor tv). Dan klinkt 't echter als je een stuk tekst in één keer inspreekt in plaats van allemaal stukjes die je vervolgens achter elkaar zet...

Dja
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by Dja » Fri Apr 11, 2008 11:26 pm

Ik take het altijd in een keer. Dan blijf je in juist in hetzelfde stemgebruik en delivery, accenten qua intonatie aanleggen kan ook gewoon in één take als je maar van tevoren weet hoe je hem wilt spitten.

Wanneer het per 2 of 4 lines wordt opgenomen is dit vaak terug te horen (zuurstof happen/ net wat andere stemgebruik). Ik neem zelf alleen in meerdere keren op als het een soort van dialoog betreft in mijn tekst, anders niet; vind het iets van knutselen/neppig, no offence.

Michaël
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by Michaël » Sat Apr 12, 2008 10:01 am

Word @ Dja. t is wel weer ff geleden, maar dan heb je ook meteen een beeld van hoe je het live zou doen. Het kan wel in korte takes maar t is lastiger om het dan als 1 geheel te krijgen.

Btw, Matthijs, lijkt me dope om is te proberen.

Locked