HolyHiphop

Tha place 4 emcee's to hang out...

Moderators: D-vide, busyr

yo
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by yo » Mon Nov 06, 2006 1:50 pm

check maar mijn muziek, het zal je waarschijnlijk verzadigen.
niet dat het de beste hiphop around is, maar t is wat jij bedoelt denk ik. check t:

www.download.com/childrenofgod
www.soundclick.com/anonymousvoicechristianrap

Gods zegen,
AV.

JDA
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by JDA » Mon Nov 06, 2006 3:05 pm

To yo: Dat is niet helemaal wat ik bedoel nee, sorry...

To de rest: even een vraag.. hiphop is hiphop en dat moet gewoon puur en kwaliteit zijn... niet een middel om op een hippe manier het evangelie te brengen...

maar is het fout om het evangelie te vertellen in je raps als het kwalitatief goede raps zijn?

want mijn visie daarop is.. je houdt van je vriendin en dat is prima als je over liefde.. je houdt van muziek.. is prima leef je uit.. komt met elk onderwerp aan zetten wat beetje over te zeggen is en maakt er iets leuks van,.. en dat wordt allemaal geaccepteerd..

en het uiten van je visie mbt christendom en je relatie met God is dan helemaal not done?

k snap dat niet.. k ben niet van plan elke track die ik maak te gaan maken voor God.. ben gewoon bezig met mn ding te doen.. net zo als al die anderen hier op het forum en in de rest van Nederland

Maar afgezien daarvan.. Holy Hiphop.. wat is de definitie daarvan? Misschien begrijp ik het verkeerd maar Holy = heilig = apart gezet voor God.. dus dat betekent dat HolyHiphop hiphop zou moeten zijn die apart gezet is voor God... en gewoon een positieve track is geen Holy Hiphop.. no offence..

Afgezien daarvan ben ik het eens met jullie wat betreft dat je hiphop alleen moet gebruiken als kunst vorm.. en als je het evangelie weet te brengen op een kunstzinnige manier.. met je eigen stijl en ding die origineel en kwalitatief goed is.. heb ik daar geen problemen mee.. (boys van noa is ander verhaal.. vond ik idd ook niet echt denderend)

Maik
Serious Bandwidth Consumer

Post by Maik » Mon Nov 06, 2006 3:10 pm

en het uiten van je visie mbt christendom en je relatie met God is dan helemaal not done?
Wie heb je dat horen zeggen?
Ik ben wel laatst naar de dokter gegaan met dit probleem, maar dat was helaas zonder resultaat.

JDA
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by JDA » Mon Nov 06, 2006 3:15 pm

als ik die replies zo lees zijn jullie niet bepaald positief wat betreft het evangelie in hiphop teksten... dus zo komt dat op mij over... als ik het verkeerd heb.. leg me dan uit wat jullie kijk daar op is..

daar is dit forum voor, om te discussieren onder andere, en met dat doel heb k dit topic neer gezet

P.s. k hou nog wel van je hoor :alien:

perfect noob
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by perfect noob » Mon Nov 06, 2006 3:24 pm

oeh wat een liefde :D:D
"Leven is iets wat je moet doen als je niet kunt slapen."

tiewrap
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by tiewrap » Mon Nov 06, 2006 3:44 pm

vandale.nl wrote:mu·ziek (de ~ (v.))
1 geluid, voortgebracht door de menselijke stem of door instrumenten omwille van de schoonheid van dat geluid of als expressie van gevoelens
Muziek is dus bedoeld om emoties te uiten, niet zozeer om een overtuiging over te brengen. Ik denk dat God het ook zo bedoeld heeft; het diende oorspronkelijk om God te aanbidden: je gevoelens naar Hem toe te uiten dus.
Dus voor mij is het zo dat ik er niet van houd als je het evangelie uitlegt via muziek, omdat ik het medium niet geschikt vind. Zo'n uitleg is in principe rationeel en daarvoor zijn andere methoden: preken en discussies.
Wel vind ik het goed om je relatie met God te uiten en ook als je uit dat je bewogen bent met het lot van anderen, dus in die zin kun je vanuit een houding van: ik geloof dit en dit en daarom...
wel degelijk direct het geloof brengen.

Daarnaast: ik geloof dat je hele leven een leven van aanbidding hoort te zijn, wat betekent dat een liedje over de liefde of over respect ook aanbidding kan zijn.
Ik ben niet heiliger als ik in de kerk zit en over Jezus zing dan dat ik naar huis fiets en zwijg.
Sterker: als ik aanbidding begeleid op trommels, dan zing ik meestal niet....

Daarnaast is het bij hiphop ook nog eens zo dat het inderdaad wel overtuigend bedoeld is; maar ik geloof niet dat wij mensen moeten overtuigen; dat zal de Geest moeten doen. Getuigen is echter heel wat anders.

JDA
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by JDA » Mon Nov 06, 2006 3:58 pm

ThnQ.. k hou van duidelijke statements :-D

kan k me wel invinden in je uitleg

tiewrap
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by tiewrap » Mon Nov 06, 2006 4:05 pm

dit is mijn persoonlijke uitleg he; dit is waar ik geloof dat God mij ervoor roept... dat wil niet zeggen dat dat bij jou ook zo is.

NOA wordt ook breed gewaardeerd/ gerespecteerd, ondanks hun radicale teksten en ondanks dat het nog veel beter kan.
Waarom? Ze hebben wel humor, die het eea wat makkelijker verteerbaar maakt...

Yo-aZ
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by Yo-aZ » Mon Nov 06, 2006 4:10 pm

Kijk,, helemaal mee eens :D

Je hele leven, doen en laten, je talenten inzetten voor God.
en bij mij is mijn manier van leven: HipHop en ik vind het dan prachtig om dan Hem te mogen eren met HipHop.

En hihop is toch je mening vertellen en wat er op je hart ligt?
Waarom is het dan erg om te rappen over wat God voor mij heeft gedaan? wat ik heb mee gemaakt.
En problemen, daar rappen vele ook over en normaal betrek ik God ook in mijn problemen dan kan je dat toch ook over rappen?
God loves you!

JDA
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by JDA » Mon Nov 06, 2006 4:12 pm

k zeg niet dat het mijn roeping is.. dat weet ik niet en dat laat ik aan God over..

Maik

Post by Maik » Mon Nov 06, 2006 4:35 pm

Pfoeh...
Ok, hou je vast, want er komt weer een filosofie aan.

Waar ik moeite mee heb is de houding van (laat ik niet generaliseren) sommige christenen.
Er word meer en meer een kloof gecreeerd op allerlei vlakken tussen christenen en de rest van de wereld.
M.i. ligt dat probleem vooral bij de christenen.
Ik krijg het idee dat die alles wat als christelijk gedefinieerd wordt veilig in een hokje willen stoppen.
En alles wat daar niet in past, is verderfelijk, zondig en/of van de duivel.

Het is wat overdreven misschien, maar ik heb te vaak gehoord en meegemaakt dat christenen het niet zo nauw nemen met 'gij zult niet oordelen'.

Ik erger me aan het feit dat 'Ik ben christen' een vervanger is voor 'Ik ben mens'.
Je BENT geen christen, je bent een mens dat het christelijk geloof aanhangt.
Dat lijkt mierenneuken, maar maakt een enorm verschil!

Laat ik voor mezelf spreken.
Ik ben een mens.
Ik ben geen muzikant, ik ben geen werknemer, ik ben geen ondernemer, ik ben geen christen.
Ik ben een mens en ik speel/schrijf muziek, ik werk, ik onderneem en ik geloof in Jezus.
Laat het even op je inwerken om te begrijpen waar ik op doel

Wanneer je dat als uitgangspunt neemt, ben ik niet meer of minder mens dan een Belg, een zwerver, een zakenman of een moslim.
Tenslotte heeft God ons allemaal naar Zijn evenbeeld geschapen, om het maar eens op z'n gristelijks te zeggen.
Echter, het verschil tussen mij en de Belg, de zwerver, de zakenman of de moslim kan zijn dat ik andere waarden hanteer.
Dat kan zijn oorsprong hebben in het referentiekader, dat uiteraard voor iedereen persoonlijk en uniek is.
Een gedeelte van het referentiekader van waaruit ik redeneer is gevormd door mijn geloof in Jezus, door wat ik lees in de Bijbel, door wat ik leer van de voorganger en mijn broeders en zusters.

Kortom: Ik ben een mens met mijn eigen normen en waarden.
Mijn eigen referentiekader.
Mijn eigen achtergrond... noem maar op.
Dat maakt mij uniek, dat maakt mij Maik.

Ondanks dat mijn beeld van muziek niet helemaal overeenkomt met de definitie uit de Dikke van Dale, is het voor mij vanzelfsprekend voor een kunstenaar* dat zijn teksten zijn geschreven vanuit zijn eigen referentiekader.
*met kunstenaar doel ik niet zozeer op puur op commercie gerichte muziek, want deze teksten zijn aangepast op wat men wil horen.

De basis van dat referentiekader is dus de mens zelf.
Zoals ik al zei heeft mijn referentiekader deels raakvlakken met mijn geloof.

Daarom is mijn muziek geschreven vanuit mij als persoon.
En dus heeft alles wat ik schrijf deels te maken met m'n geloof, simpelweg omdat ik ALLES wat ik beschrijf beredeneer vanuit onder meer waarden en normen die ik mee heb gekregen vanuit dat geloof.
Dat hoeft dus niet te betekenen dat de muziek die ik schrijf ook over dat geloof GAAT.

Het is prima als mensen muziek schrijven over God, Jezus, geloof of gerelateerde zaken.
Maar binnen het (vaak te bekrompen) christelijke wereldje (ik haat die term, maar het is niet anders) worden tracks waarin het niet gaat over Jezus gewoon afgeschoven.
Bands/crews worden afgewezen omdat ze niet expliciet genoeg hun geloof belijden (ofwel niet steeds Jezus roepen in hun teksten).

Muziek schrijf je vanuit je hart, en geloof is daar in mijn geval een deel van.

Om terug te komen op je vraag:
Natuurlijk MAG je teksten schrijven over God/Jezus/Geloof/de Bijbel enz. En ik geniet op z'n tijd ook van Hillsong of Opwekking.
Maar het wordt zo snel een MOETEN.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat het niet te gefrustreerd overkomt.
Ik hoop ook dat christenen eens de moed krijgen om achter het veilige muurtje van het christen zijn vandaan komen om gewoon mens te zijn onder de mensen.
Was dat niet wat Jezus deed?
Ik ben wel laatst naar de dokter gegaan met dit probleem, maar dat was helaas zonder resultaat.

tiewrap
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by tiewrap » Mon Nov 06, 2006 4:35 pm

grotendeels word @ mic
ik heb niet zo'n moeite met termen als 'christelijk' of 'christen'... iemand die SP stemt heet ook soicalistisch toch?

en: ik denk dat je intentie oprecht moet zijn. Idd niet over Jezus zingen/ rappen omdat dat zo 'hoort' als christen, maar omdat je daar graag over wilt zingen/ rappen...

MaddoC

Post by MaddoC » Fri Nov 10, 2006 10:56 am

Weet je wat grappig is? Dan denk je holyhiphoppend Nederland aardig te kennen en dan krijg ik gisteren via een vriend opeens een ceedeetje van ene Dr. Balanz uit Hellevoetsluis die al 12 jaar bezig is. Erg radicale teksten (ik denk dat hij in de categorie 'gospelrapper' zou vallen;-) maar zijn delivery zou iedereen hier omver blazen (beats en flows zijn ook prima in orde) en daardoor zijn de lyrics ook veel beter te behappen.
Als ik m'n ogen toedoe, ben ik in Honolulu (J. Deelder)

tiewrap
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by tiewrap » Fri Nov 10, 2006 11:58 am

ow dik!
Je hebt wel ff promo gemaakt voor busy ar dot kom neem ik aan?

matthijs
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by matthijs » Fri Nov 10, 2006 2:55 pm

ik ga waarschijnlijk mensen tegen het zere been schoppen, maar toch ga ik het even zeggen.
Volgens mij bestaat er niet zoiets als holyhiphop. Het is enkel een etiket wat door ons op bepaalde hiphop geplakt wordt.
Hiphop en rap zijn heel erg verwant met het leven, met wat mensen beweegt.
Indien je christen (of een mens die het christendom aanhangt) bent, wordt je, denk ik, bewogen door god. Dus, als je daar dan een track over maakt, dan is dat heel normaal. Als je daar alleen maar tracks over maakt, dan is dat denk ik ook nog wel normaal, maar dan met je wel begrijpen dat je minder snel wordt geacepteerd door mensen die niet chriselijk zijn.

JDA vraagt of er hier holyhiphop mc's zitten. Tja, dat ligt er heel erg aan waar je zelf dan wel of niet het etiket HHH op plakt. Ik denk dat als iemand gelooft, dat dat op de een of andere manier altijd in zijn teksten terugkomt. Of het nu impliciet of expliciet is, dat haalt niet uit.

Ik denk dat mensen die niet altijd over het geloof rappen, dat niet perce doen omdat ze zich er voor schamen ofzo. Maar meer omdat er ook andere zaken zijn die ze bezig houden. Maar daar kan ik vanuit mijn positie als luisteraar niet echt over oordelen natuurlijk.

Locked