Christenen in actie tegen evolutie"theorie"

Hier gaan we wat dieper in op levens-vraagstukken, de bijbel en geloof

Moderators: D-vide, busyr, spbeeld

Dja
Diehard Poster
Diehard Poster

Christenen in actie tegen evolutie"theorie"

Post by Dja » Fri Nov 21, 2008 3:07 pm

Christenen voeren actie tegen evolutieleer
Gepubliceerd: woensdag 19 november 2008 09:51
Update: woensdag 19 november 2008 13:20

Behoudende christenen voeren volgend jaar actie tegen het kritiekloos aanvaarden van de evolutieleer. Het is in 2009 tweehonderd jaar geleden dat Charles Darwin, de bedenker van de evolutieleer, werd geboren.

De christenen willen kort voor 12 februari, Darwins geboortedag, bij meer dan zes miljoen huishoudens in Nederland de brochure 'Evolutie of schepping - Wat geloof jij?' laten bezorgen waarin staat dat het ,,technisch'' niet te bewijzen is dat de mens door de evolutie of door Gods schepping op aarde is gekomen.

'Overspoeld' door evolutietheorie
Volgens de initiatiefnemers, die zich presenteren op de website creatie.info, worden de mensen dagelijks overspoeld met op de evolutietheorie gebaseerde informatie. ,,Niet alleen in documentaires op de tv, maar ook in allerlei boeken hoor en lees je over de big-bang, over een miljarden jaren oude aarde, over het toevallig ontstaan van het leven en over onze aapachtige voorouders''. Volgens de evolutietheorie stamt de mens van de aap af. De scheppingsleer (creationisme) gaat uit van de bijbelse opvatting dat God de mens heeft geschapen.

Coördinator van de campagne is Kees van Helden, voorzitter van de vereniging Bijbel & Onderwijs. Op de website stelt hij dat de actie mensen aan het nadenken wil zetten. De evolutieleer geeft geen antwoord op vragen als Waar kom ik vandaan?, Waarom ben ik hier? en Waar ga ik heen als ik sterf? Hij noemt het tragisch dat de mensen tot Darwin het antwoord op zulke vragen in de Bijbel zochten en daarna dachten ,,het zelf beter te weten''.

40 procent gelooft niet
Meer dan twintig behoudende Nederlandse en Belgische organisaties uit protestants-christelijke kring werken aan de campagne mee. Daaronder zijn Schreeuw om Leven, Stichting Ark van Noach en Stichting de Oude Wereld. In het Comité van Aanbeveling zitten onder anderen baptistenvoorganger Orlando Bottenbley uit Drachten, de christelijke gereformeerde ethicus Willem Velema en Johan Huibers, die met een nagebouwde Ark van Noach door Nederland vaart.

Uit een onderzoek van het maandblad Quest bleek vorige week dat meer dan 40 procent van de Nederlanders gelooft dat de mens niet van de aap afstamt.
Bron: depers.nl

Jammer. Dat dikgedrukte helemaal. Hij weet het zelf dus wél beter, wat een hypocrisie weer zeg,...
"Extraordinary claims require extraordinary evidence"

Rusp
Serious Bandwidth Consumer

Re: Christenen in actie tegen evolutie"theorie"

Post by Rusp » Fri Nov 21, 2008 3:32 pm

Dja wrote:
De evolutieleer geeft geen antwoord op vragen als Waar kom ik vandaan?, Waarom ben ik hier? en Waar ga ik heen als ik sterf?
Bron: depers.nl

Jammer. Dat dikgedrukte helemaal. Hij weet het zelf dus wél beter, wat een hypocrisie weer zeg,...
Heb niet het hele artikel gelezen hoor, maar even over het door mij gequote: De evolutietheorie geeft toch ook geen antwoorden op dat?

tiewrap
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by tiewrap » Fri Nov 21, 2008 3:43 pm

Het antwoord van de evolutieleer is ' als je dood bent is alles afgelopen' en ' je bent hier omdat de mutaties en natuurlijke selecte dat zo hebben geregeld. :tomato:

Dja
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by Dja » Fri Nov 21, 2008 3:51 pm

Wat bedoel je nou Rusp. Dat zegt die gappie juistem ook.

Nergens heen is wel een antwoord Tie 8), het sarcasme druipt trouwens van je opmerking af.

Rusp

Post by Rusp » Fri Nov 21, 2008 3:59 pm

Ik bedoelde dat die gast toch gelijk heeft in die opmerking dat de evolutietheorie geen antwoord geeft op de vragen waarom we hier zijn en waar we naar toe gaan als we dood gaan etc.

Dja
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by Dja » Fri Nov 21, 2008 4:20 pm

Ik doelde ook meer op het tweede deel van het dikgedrukte, maar geen antwoorden? Het feit dat je nergens heen gaat is toch ook een antwoord. Misschien geen bevredigend antwoord voor velen, maar dat is een andere discussie.

tiewrap
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by tiewrap » Fri Nov 21, 2008 5:07 pm

dat bedoelde ik ook; er is wel degelijk een antwoord, maar een dieptriest antwoord.
Als evolutie echt de waarheid heeft, dan zijn we diep te betreuren imho.

sja, en het tweede deel.. of je dat arrogant vindt of niet hangt af van je eigen standpunt denk ik; de claim dat er geen schepper is is imho net zo arrogant als de claim dat die er wel is.

overigens denk ik wel interessant voor jou, al is het voor jou ver weg: http://www.hetehangijzers.nl/?page=3-december.

Dja
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by Dja » Fri Nov 21, 2008 5:15 pm

Dieptriest? Je krijgt iig geen eeuwige pijn en lijden voor je kiezen.

Idd ver weg ja,... msischien wel interessant, maar als motief:
Ik denk dat die intellectuele verantwoording zeer goed mogelijk is en dat het een stimulans zal zijn om de kracht van het christelijk geloof meer zichtbaar te maken
Niet echt mijn insteek,...
Last edited by Dja on Fri Nov 21, 2008 5:21 pm, edited 1 time in total.

tiewrap
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by tiewrap » Fri Nov 21, 2008 5:17 pm

sja, dat is maar net hoe je er zelf mee omgaat.
't leven is wat dat betreft als een mes: als je er goed mee omgaat, loopt het goed af, als je er minder goed mee omgaat, loopt het minder goed af.

Als evolutie waar is, dan zijn er geen normen meer voor wat goed en fout is; misschien is het voor de natuurlijke selectie wel beter dat je minder goed ontwikkelde mensen eliminieert bijvoorbeeld.

tiewrap
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by tiewrap » Fri Nov 21, 2008 5:24 pm

Dja wrote:Dieptriest? Je krijgt iig geen eeuwige pijn en lijden voor je kiezen.

Idd ver weg ja,... msischien wel interessant, maar als motief:
Ik denk dat die intellectuele verantwoording zeer goed mogelijk is en dat het een stimulans zal zijn om de kracht van het christelijk geloof meer zichtbaar te maken
Niet echt mijn insteek,...
sja, je begint hier ook telkens discussies tegen christenen; op die avond zullen er gasten komen die dr iets meer vanaf weten. OF dat je insteek is of niet doet er dan niet eens zoveel toe; je hebt het hier ook tegen christenen die ook van de kracht van hun geloof uitgaan..

Dja
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by Dja » Fri Nov 21, 2008 6:17 pm

tiewrap wrote:Als evolutie waar is, dan zijn er geen normen meer voor wat goed en fout is; misschien is het voor de natuurlijke selectie wel beter dat je minder goed ontwikkelde mensen eliminieert bijvoorbeeld.
Natuurlijke selectie Tie, geen onnatuurlijke selectie. En dat er dan geen norm voor wat goed en fout meer is, is natuurlijk lariekoek. Mijn inziens wordt moraal niet gehaald uit religie.
je begint hier ook telkens discussies tegen christenen
Met christenen. Vind gedachtegang van gelovigen gewoon intrigerend, kan er zowel om lachen als me eraan ergeren. Maar wees er maar zuinig op, want dat zijn zo onderhand de enige topics die interessant zijn en dit forum levend houden.
Last edited by Dja on Sat Nov 22, 2008 1:21 am, edited 1 time in total.

MrJoax
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by MrJoax » Sat Nov 22, 2008 1:21 am

jongess tis allemaal gewoon te obvious.. 6000 jaar werken.. 1000 jaar rusten.. tis zaterdag avond :D
Disclaimer: Bovengenoemde tekst verklaart mij niet heilig en is ook geenszins bedoeld om familie in Christus in een hoekie te duwwen o.i.d. laat ieder woord hier gesproken door wie dan ook gewoon stof tot nadenken zijn

Dja
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by Dja » Sat Nov 22, 2008 1:23 am

Die zaterdagavond duurt al even of niet? En blijf eens ontopic joh,..tsss

DA-BOS
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by DA-BOS » Sun Nov 23, 2008 11:59 pm

[
[Maar wees er maar zuinig op, want dat zijn zo onderhand de enige topics die interessant zijn en dit forum levend houden.[/quote]

word at dja deze soort topics houden het forum nog enigzins levend hier. Ben blij dat je er nog bent Erik :wink:

peace

Oemar
Normal User
Normal User

Post by Oemar » Sat Nov 29, 2008 9:25 pm

even offtopic, bij biologie op school hebben we het nu ook over de evolutie etc.
Kijk er wel met een schuin oog tegenaan. Soms denk ik wel, 'ohw, best logisch' maar vaak zeggen ze ook zo van: 'ja, waarschijnlijk gebeurde dit en daarna dat..' Moeilijk.

De Schepping is tenminste helder. Je moet het dan natuurlijk ook geloven of niet.
Romeinen 1:16

Post Reply