Teksten uit OT

Hier gaan we wat dieper in op levens-vraagstukken, de bijbel en geloof

Moderators: D-vide, busyr, spbeeld

-Underhill
A new kid on tha block
A new kid on tha block

Re: Teksten uit OT

Post by -Underhill » Fri Dec 05, 2008 3:42 pm

Dja wrote: In mijn zoektocht naar God, ik ben opgevoed met een beeld van een goede God, botste veel verses. Dus was benieuwd hoe jullie deze lezen.
Good is not fluffy and soft...

De Wet zoals God deze aan de Israelieten gaf was volgens mij ook bedoeld als een survival guide voor Gods volk.

God heeft Abrahams afstammelingen tot een volk laten groeien, waar uiteindelijk Jezus - de Messias - redder van de wereld uit voort moest komen.

Als zij al na 1 generatie waren afgedwaald, bijvoorbeeld door zich met andere volken te vermengen en met afgoden hadden ingelaten, liep Gods plan gevaar, dan kon Jezus niet geboren worden en had de redding van de hele wereld gevaar gelopen. Daarom is de wet zo streng, zo 'heilig' en is God ook uitermate hard voor zijn volk (zoals met het gouden kalf...).

In het nieuwe testament doet Jezus overigens hele vreemde dingen: Hij schaft de wet niet af, Hij scherpt 'm aan.

Jullie hebben gehoord dat... Ik zeg jullie... Daarnaast kiest Jezus er ook voor om een overspelige vrouw niet te stenigen...

Maar uit Handelingen blijkt dat op de eerste grote gemeentevergadering besloten wordt om aan christenen uit de heidense volken geen andere regels op te leggen dat ze geen gewurgde beesten en bloed mochten eten, of sexueel pervers gedrag te vertonen.

De Wet is voor de israelieten, voor ons een voorbeeld hoe zondig de mens is en hoe goed God is.
the importance of signatures is severely overrated

Post Reply