Jezus-boek van Verhoeven groot succes

Hier gaan we wat dieper in op levens-vraagstukken, de bijbel en geloof

Moderators: D-vide, busyr, spbeeld

Dja
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by Dja » Mon Sep 29, 2008 1:57 pm

Door AB ZAGT

Het biografische getinte boek dat Paul Verhoeven samen met zijn biograaf Rob van Scheers schreef over het leven van Jezus van Nazaret is een groot commercieel succes.

De cover van het boek Jezus van Nazareth van Paul Verhoeven.
Binnen twee weken is het boek al toe aan zijn vierde druk. Uitgevever Meulenhoff BV schat dat er inmiddels al tienduizend exemplaren over de toonbank zijn gegaan.

Het succes wordt onder meer toegeschreven aan de uitgebreide media-aandacht die Verhoeven en zijn omstreden visie op het werkelijke leven van Jezus kreeg. Ook de internationale belangstelling voor het boek is groot.

De publicatierechten zijn al verkocht aan een Duitse uitgever, Pendo. Ook bestaan er vergevorderde plannen om een Amerikaanse versie van het boek te publiceren. Er zijn al contacten met diverse uitgevers.
www.ad.nl

Dan weten jullie dat ook weer.
"Extraordinary claims require extraordinary evidence"

deef
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by deef » Mon Sep 29, 2008 2:18 pm

Dat soort boeken doen het altijd goed ja. 'Pro-christelijke' boeken verkopen een stuk minder helaas. Daarom krijgen mensen vaak maar een kant van het verhaal te horen...
Red Flag Movement

Hay*Lane
Serious Bandwidth Consumer
Serious Bandwidth Consumer

Post by Hay*Lane » Mon Sep 29, 2008 2:37 pm

Nou Deef, daar ligt je roeping!

If there's a design, there's a Designer.
If there's a plan, there's a Planner.
If there's a miracle, there is a God.

Dja
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by Dja » Mon Sep 29, 2008 2:39 pm

deef wrote:Dat soort boeken doen het altijd goed ja. 'Pro-christelijke' boeken verkopen een stuk minder helaas. Daarom krijgen mensen vaak maar een kant van het verhaal te horen...
Kdacht dat de Bijbel het best verkochte boek ooit was,...
"Extraordinary claims require extraordinary evidence"

deef
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by deef » Mon Sep 29, 2008 3:06 pm

Hay*Lane wrote:Nou Deef, daar ligt je roeping!
Ik ga ook een docu maken over Jezus vanuit christelijk historisch-wetenschappelijk oogpunt. Stay tuned. :wink:
Red Flag Movement

deef
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by deef » Mon Sep 29, 2008 3:09 pm

Dja wrote:
deef wrote:Dat soort boeken doen het altijd goed ja. 'Pro-christelijke' boeken verkopen een stuk minder helaas. Daarom krijgen mensen vaak maar een kant van het verhaal te horen...
Uhuh. Maar historisch-wetenschappelijke boeken over Jezus die aansluiten bij het christelijke perspectief verkopen nooit zo goed als niet-christelijke boeken met spectaculaire complottheorieën of schreeuwerige, matig onderbouwde, denkbeelden.

Misschien is dat ook wel logisch, maar het is jammer dat de balans 'zoek' is.
Red Flag Movement

Tha Breeze
Normal User
Normal User

Post by Tha Breeze » Mon Oct 06, 2008 6:40 pm

deef wrote:
Dja wrote:
Uhuh. Maar historisch-wetenschappelijke boeken over Jezus die aansluiten bij het christelijke perspectief verkopen nooit zo goed als niet-christelijke boeken met spectaculaire complottheorieën of schreeuwerige, matig onderbouwde, denkbeelden.

Zeker heb je gelijk, historische boeken die gebaseerd zijn op een stel verhalen die door mensen zijn opgeschreven rond de jaarwisseling zijn veeeel geloofwaardiger dan historische boeken waar research voor gedaan is. Ik vind het heel wat plausibeler om te geloven dat Jezus simpelweg een zeer inspirerend persoon was (zoals een Ghandi) dan te geloven dat hij de zoon van God was en water in wijn kon veranderen etc.

En ja, ik ben de laatste tijd erg veel aan het nadenken over of ik nog wel Christen wil/kan zijn. Dat is ook een van de redenen dat ik mezelf op dit forum heb aangemeld.

tiewrap
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by tiewrap » Mon Oct 06, 2008 7:32 pm

mja, probleem met Jezus is dat ie zichzelf als inspirerend persoon volkomen belachelijk zou maken omdat ie claimde God te zijn.
Dan zijn er maar twee mogelijkheden: hij was een dwaas of hij was écht God...

D-vide
Modder-eter
Modder-eter

Post by D-vide » Mon Oct 06, 2008 7:35 pm

of hij vond zichzelf zo inspirerend dat hij zichzelf de zoon van God noemde
Image

tiewrap
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by tiewrap » Mon Oct 06, 2008 7:36 pm

mja, dat getuigt niet echt van wijsheid dacht ik zo.. sowieso hebben mohammed en boeddha nooit van dergelijke claims gedaan...

D-vide
Modder-eter
Modder-eter

Post by D-vide » Mon Oct 06, 2008 7:45 pm

Jiggy dje wel.. blijkbaar vinden mensen hem nog steeds inspirerend.. dat je een totale dwaas moet zijn om dat te zeggen vind ik geen argument
Image

Tha Breeze
Normal User
Normal User

Post by Tha Breeze » Mon Oct 06, 2008 8:11 pm

tiewrap wrote:mja, probleem met Jezus is dat ie zichzelf als inspirerend persoon volkomen belachelijk zou maken omdat ie claimde God te zijn.
afgezien van eventuele geschreven documenten uit de bijbel zijn er volgens mij geen bronnen om uit af te leiden dat Jezus claimde iets met God te maken te hebben. Het lijkt mij derhalve dat je wederom een te snelle conclusie trekt. Door een dergelijke tunnelvisie, waarop je alles wat je denkt/weet/hoopt/etc baseert op een boek, kom je wederom niet bijster intelligent over.

Kun je mij trouwens een bron geven waar staat dat Mohammed en Boeddha dit niet claimden? Ben er serieus benieuwd naar of dit volgens sommigen zo is.

deef
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by deef » Mon Oct 06, 2008 9:48 pm

Tha Breeze wrote:
deef wrote:
Dja wrote: Kdacht dat de Bijbel het best verkochte boek ooit was,...

Zeker heb je gelijk, historische boeken die gebaseerd zijn op een stel verhalen die door mensen zijn opgeschreven rond de jaarwisseling zijn veeeel geloofwaardiger dan historische boeken waar research voor gedaan is.
Wat is dat nou voor domme vergelijking?
Ik vergelijk toch niet het boek van Paul Verhoeven met het Nieuwe Testament?

Ik maak een vergelijking tussen christelijke en niet-christelijke historisch-wetenschappelijke boeken.
Tha Breeze wrote: Ik vind het heel wat plausibeler om te geloven dat Jezus simpelweg een zeer inspirerend persoon was (zoals een Ghandi) dan te geloven dat hij de zoon van God was en water in wijn kon veranderen etc.

En ja, ik ben de laatste tijd erg veel aan het nadenken over of ik nog wel Christen wil/kan zijn. Dat is ook een van de redenen dat ik mezelf op dit forum heb aangemeld.
Als je denkt dat Jezus slechts 'een Ghandi' was doe je in mijn optiek afbreuk aan de leer van Jezus en is het misschien beter jezelf geen christen (d.w.z. volgeling van Jezus Christus) meer te noemen.
Red Flag Movement

deef
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by deef » Mon Oct 06, 2008 9:51 pm

Tha Breeze wrote:
tiewrap wrote:mja, probleem met Jezus is dat ie zichzelf als inspirerend persoon volkomen belachelijk zou maken omdat ie claimde God te zijn.
afgezien van eventuele geschreven documenten uit de bijbel zijn er volgens mij geen bronnen om uit af te leiden dat Jezus claimde iets met God te maken te hebben. Het lijkt mij derhalve dat je wederom een te snelle conclusie trekt. Door een dergelijke tunnelvisie, waarop je alles wat je denkt/weet/hoopt/etc baseert op een boek, kom je wederom niet bijster intelligent over.
Tja... afgezien van de werken van Plato, weten we niks over zijn filosofieëen en denkbeelden.

Als je alle relevante bronnen zonder slag of stoot afwijst, blijft er niks meer over om überhaupt iets op te baseren natuurlijk.
Red Flag Movement

Original Atalaya
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by Original Atalaya » Mon Oct 06, 2008 10:19 pm

@ ThaBreeze
Zijn er 5 boeken nodig waarin beschreven staat dat Jezus de Zoon van God was om het geloofwaardiger te maken dan?

Post Reply