Israëlische krant: zoon Hamasleider is christen

Hier gaan we wat dieper in op levens-vraagstukken, de bijbel en geloof

Moderators: D-vide, busyr, spbeeld

Locked
Kiév
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by Kiév » Mon Aug 04, 2008 5:54 pm

van onze redactie kerk JERUZALEM - De zoon van een Hamasleider heeft zich tot het christendom bekeerd en woont in de Verenigde Staten, meldt de Israëlische dagbladsite Haaretz.com. Zijn vader, Sheikh Hassan Yousef, die in Israël gevangen zit en zijn moeder, die in Ramallah woont, ontkennen het. De moeder van Masab Yousef spreekt van leugens, verspreid door de geheime dienst van Israël. Volgens haar heeft haar zoon de berichten zelf in een telefonisch gesprek tegenover haar tegengesproken.

Haaretz.com beschrijft echter een uitgebreide ontmoeting met haar zoon, waarbij deze zegt zich van de gevolgen bewust te zijn: hij brengt met het nieuws over zijn bekering schande over zijn familie en terugkeer naar Ramallah op de Westelijke Jordaanoever wordt voor hem onmogelijk. ,,Ik weet dat ik mijn leven in gevaar breng en waarschijnlijk raak ik mijn vader kwijt, maar ik hoop dat hij dit begrijpt en dat God hem en mijn familie het geduld en de bereidheid wil geven hun ogen te openen voor Jezus en het christelijk geloof. Misschien komt er een dag dat ik naar Palestina en Ramallah kan, samen met Jezus in het Koninkrijk van God.''

Masabs vader, Sheikh Hassan Yousef, is lid van het Palestijnse parlement voor Hamas. Deze radicale Palestijnse beweging won in 2006 de verkiezingen. Masab was jarenlang als hulp van zijn vader actief binnen Hamas.

Ongeveer acht jaar geleden kwam Masab in Jeruzalem in contact met christenen. ,,Ik kreeg een uitnodiging om meer van het christelijk geloof te horen. Uit nieuwsgierigheid ben ik gegaan. Ik was erg enthousiast over wat ik hoorde. Ik ging elke dag de Bijbel lezen en ging door met godsdienstonderwijs. Dat deed ik natuurlijk in het geheim.''

Teksten als die over het liefhebben van vijanden, maakten indruk op hem. ,,In dat stadium bleef ik moslim en ik dacht dat ik dat zou blijven. Maar elke dag zag ik verschrikkelijke dingen gebeuren in naam van de religie, door mensen die zichzelf als 'grote gelovigen' zien.''

Masab vervolgt: ,,Ik bestudeerde de islam en vond geen antwoord. Ik onderzocht opnieuw de Koran en grondslagen van het geloof en zag wat er fout en misleidend aan was. Moslims hebben hun rituelen en tradities overgenomen van omliggende religies.''

Volgens de Haaretz -verslaggever blijft het even stil als hij Masab voorlegt dat alle godsdiensten dat doen. ,,Ik heb het gevoel dat het christendom verschillende kanten heeft'', reageert de Palestijn dan. ,,Het is niet alleen een religie maar ook een geloof. Ik zie God nu door Jezus en kan dagen over Hem vertellen, terwijl moslims niets kunnen zeggen over God. Ik zie de islam als een grote leugen.'' Masab noemt zich volgens Haaretz sinds zijn bekering Joseph. De dertigjarige Palestijn verblijft in Californië, heeft geen werk en logeert bij een christelijke vriend.

Thuis in Ramallah hielp hij zijn vader met diens werk voor Hamas. Masab/Joseph toont nog veel waardering voor hem.

Masab heeft zelf ook in de gevangenis gezeten, in Megiddo, voor zestien maanden. Hij werd opgepakt door activiteiten voor de jeugdbeweging van Hamas, zo gaat het verhaal. ,,Daar kreeg ik het ware gezicht van Hamas te zien.'' Hij spreekt van een ,,in de grond slechte organisatie''. ,,De leiders krijgen in de gevangenis beter eten, meer familiebezoek en meer handdoeken.''

De mensen van Hamas krijgen op een oneerlijke manier geld, aldus Masab. ,,Ze investeren het op geheime plaatsen en houden voor het oog een eenvoudige levensstijl in stand. Maar vroeger of later zullen ze hun geld gebruiken en mensen onder druk zetten.''

Wie in de gevangenis te lang onder de douche bleef staan, werd door Hamas-vertegenwoordigers meteen verdacht van het doorgeven van gevoelige informatie of van homoseksuele contacten, vertelt Masab in de internetkrant. Voor Hamas was een homoseksuele gevangene sowieso collaborateur van Israël, herinnert hij zich. Het optreden van Hamas in de gevangenis heeft zijn vertrouwen in moslims weggenomen. Naar eigen zeggen werd Masab zelf niet gemarteld, omdat hij bescherming genoot als zoon van een Hamasleider.

Hij heeft vijf broers en zusters en staat regelmatig met hen in contact. Tot voor kort zweeg hij tegenover hen echter over zijn bekering, aldus Haaretz.com . Op het moment dat het interview plaatsvindt, weet zijn vader er nog niet van.

Intussen ziet de verslaggever de zoon soms praten als een geoefend zendeling. ,,Dit interview zal de ogen van velen openen. Het zal de islam op haar grondvesten doen schudden. Ik overdrijf niet'', tekent hij op uit de mond van Joseph. En: ,,Ken je een ander geval van een zoon van een Hamasleider die is opgevoed met de leerstellingen van de extreme islam, en zich ertegen keert? Ook al ben ik nooit een terrorist geweest, ik was steeds deel van hen, omgeven door hen.''

Duisternis
Masab zoekt werk in de Verenigde Staten om eten en onderdak te kunnen bekostigen. Hij heeft in Ramallah ,,heel wat bezittingen'' achtergelaten om echt vrij te kunnen zijn. Hij zocht op deze manier rustige omstandigheden om ,,aan moslims de waarheid te laten zien over hun godsdienst, over het christendom'', opdat zij bevrijd worden ,,uit de duisternis en de gevangenis van de islam''.

Masab, nu Joseph, zegt Israël te respecteren en tegen het doden van burgers te zijn. Joden moeten volgens hem waakzaam zijn: ,,Jullie zullen nooit, nooit vrede krijgen met Hamas. De islam als een ideologie die hen leidt, geeft geen ruimte voor een vredesakkoord met Joden. Ze geloven dat volgens de traditie de profeet Mohammed vocht tegen Joden en dat ze daarom moeten doorgaan tot ze dood zijn.''

Leantine
Normal User
Normal User

Post by Leantine » Mon Aug 04, 2008 7:42 pm

Goed om te lezen. Die jongen loopt net als andere ex-moslims een groot risico door christen te worden. Ik hoop en bid dat God hem beschermd en dat hij kan volharden in zijn keuze en natuurlijk dat zijn familie tot geloof komt.
Bedankt voor het posten Kiev.

groeten,

Leantine
Life is cool, and so are you!
Rock steady crew!

JDA
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by JDA » Mon Aug 04, 2008 8:26 pm

Ja had het gelezen...

moedig om zo sterk te getuigen van Jezus Christus tegenover een gevaarlijke beweging en de rest van de wereld.

deef
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by deef » Mon Aug 04, 2008 10:21 pm

Mooi artikel, waar komt het vandaan?

Het doet me denken aan een interview met een zendeling van Open Doors die al ergens in de 70 was maar regelmatig naar Afghanistan ging om te evangeliseren bij de Taliban.
Hij was daar ook gewoon van harte welkom, at mee en praatte met hen over het geloof.

Apart wel. :-D
Red Flag Movement

MaddoC
Serious Bandwidth Consumer
Serious Bandwidth Consumer

Post by MaddoC » Mon Aug 04, 2008 11:18 pm

Anne van der Bijl, al zijn boeken vind ik enorm inspirerend, vooral in de manier waarop hij met mensen omgaat.
Als ik m'n ogen toedoe, ben ik in Honolulu (J. Deelder)

Kiév
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by Kiév » Tue Aug 05, 2008 9:43 pm

zag het op oneway , gekopierd van het ND , en staat ondertussen ook op op de ronduit site

Locked