Splitsing topic

Talk about whatever...

Moderators: D-vide, Sen, busyr

Sen
Modder-eter
Modder-eter

Re: Splitsing topic

Post by Sen » Tue Dec 20, 2011 1:47 pm

Hulde aan Frenzy! Ik zat er zelf ook nog over te denken... dat het wél mooi is om zo betrokken te zijn bij iets (zoals de HHH-scene) en de ontwikkeling ervan te willen stimuleren, maar dat je blind kan zijn voor alle positieve dingen die al gebeuren omdat je niet ziet dat jouw kwaliteitsnorm niet objectief maar subjectief is.

Een vriend van mij zegt altijd: ‘Die gasten op Busy R lopen alleen maar op iedereen te zeiken, maar zelf bereiken ze niks!’ Nou zou ik niet zeggen dat jullie niks hebben bereikt, maar ik snap hem wel. Kritiek leveren mag, maar als je tevéél bezig bent met kritiek leveren laten mensen je liever links liggen omdat ze liever niet in een sfeer van negativiteit verkeren. Da's namelijk niet opbouwend. En als je kritiek dan ook nog eens onterecht is, omdat je blind bent voor wat een ander allemaal goed doet, dan ben je uiteindelijk bezig met mensen de grond in te stampen. Dan kun je toch beter bezig zijn met je eigen muziek maken, naar je eigen idee van wat dope is?

Niét reageren als je iets niet goed vindt is helemaal niet zo'n slecht idee. Geef aandacht aan wat je positief, mooi en goed vindt en wil stimuleren, en laat links liggen waar je niet warm van wordt. Tenzij er om je mening wordt gevraagd.

Original Atalaya
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by Original Atalaya » Tue Dec 20, 2011 2:12 pm

Amen broeders.. LET'S GOO!!!

spbeeld
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by spbeeld » Tue Dec 20, 2011 5:26 pm

Sen wrote:Hulde aan Frenzy! Ik zat er zelf ook nog over te denken... dat het wél mooi is om zo betrokken te zijn bij iets (zoals de HHH-scene) en de ontwikkeling ervan te willen stimuleren, maar dat je blind kan zijn voor alle positieve dingen die al gebeuren omdat je niet ziet dat jouw kwaliteitsnorm niet objectief maar subjectief is.
En weer zeg je dat het mijn referentiekaders zijn. Als ik b.v kritiek heb op een tekst, dan lijkt me dat toch een vrij algemeen punt, wat mijn kritiek rechtvaardigt. Er wordt mijns inzien hier steeds ontkent dat er een lat is. Maar blijkbaar is die er niet omdat die subjectief is..? Dat snap ik niet zo goed. Je kan toch horen of iemand ; beginnende' teksten schrijft, of daar al verder in is?
Mijn naam is haas. Echt, ik zweer het!

D-vide
Modder-eter
Modder-eter

Post by D-vide » Tue Dec 20, 2011 5:57 pm

Hoi,

Ik ben het met Bob eens. Referentiekaders zijn leuk, en daar kun je inderdaad niet over twisten, maar daar heb je het over verschillende muziekstijlen. In de zin van wat Frenzy zegt, zal ik nooit feedback geven op een hardcore- of trance-track omdat ik die muziek niet voel. Zelfde geldt voor Frans' geheime liefde voor reggaeton -hij heeft een K-liber CD in zijn Opel-. wanneer je echter zelf actief naar hiphop luistert, eventueel zelf ook betrokken bent in de scene, kun je voor mijn gevoel best aangeven wanneer iets ondermaats is en wanneer niet. De mantel van eeuwige acceptatie en liefde is schattig, maar als je dat echt wil aanhouden moet je het ook helemaal doortrekken, en deze gasten:

Joetjoep

Joetjoep #2

ook een platform geven.

Nou las ik dat mensen zich aangevallen voelen, dus laat ik voorop stellen dat ik het in die zin eens ben met Bob over dat je wel kunt zeggen of iets van een kwalitatief niveau is, of niet.

Het heeft denk ik ook verband met de schaal waarop je jouw muziek wilt tentoonspreiden. Als je wereldwijd wil gaan, moet je muziek kwalitatief ook wereldwijd zijn, en zul je HEEL wat kritiek moeten ontvangen. Ook op Nederlandse schaal. Ik wil niet heel lullig zijn, maar ik heb christelijke hiphop op Dumpert voorbij zien komen die ook werd afgekafferd omdat het kwalitatief niet sterk was. En je draagt natuurlijk wel de verantwoordelijkheid als vertegenwoordiger van het christendom, wanneer je iets uitbrengt. In Amerika zie je dat het christelijke hiphopniveau een stuk hoger ligt, omdat hiphop daar groot genoeg voor is, dat wanneer je groot wordt, je lekgeschoten wordt en alleen de talenten overblijven. In Nederland moeten we er denk ik voor waken dat we niet een afvoerputje worden van alles wat zichzelf muziek noemt, maar moeten we blijven zeven. En ook al is de goudopbrengst relatief klein, het is wel puur goud wat de klok slaat dan. Dan zal hiphop/muziek in Nederland groeien.
Image

Frenzy
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by Frenzy » Tue Dec 20, 2011 7:41 pm

Even een puur hypothetische stelling: moet je dan misschien niet gewoon zo ver gaan om de met verschillende referentiekaders gemaakte HHH te bezien als een andere muziekstroming?
In brightest day, in blackest night,
No evil shall escape my sight
Let those who worship evil's might,
Beware my power, Green Lantern's light!!!

D-vide
Modder-eter
Modder-eter

Post by D-vide » Tue Dec 20, 2011 8:10 pm

Frenzy wrote:Even een puur hypothetische stelling: moet je dan misschien niet gewoon zo ver gaan om de met verschillende referentiekaders gemaakte HHH te bezien als een andere muziekstroming?
Niet persoonlijk, maar zou dat niet een beetje arrogant zijn? Zo kun je elke muziek wel onder het christelijke kopje te scharen om het niveau synthetisch hoog te houden. Het feit is dat je hiphop maakt, en zodra je het uitbrengt wordt je vergeleken met andere hiphop-acts. Ik denk dat een belangrijke bijbelvers is dat we in de wereld, niet van de wereld moeten zijn. Jammergenoeg focussen we vaak te veel op het laatste om maar te waken dat we wel "heilig" blijven. Je hebt een belangrijke boodschap te brengen, doe dat dan ook op een manier dat de wereld het kan horen. Een president voert ook geen campagne meer door baby's te kussen of een brief op het gemeentehuis te spijkeren.

Zelfde geldt voor muziek. Als je hiphop maakt dat kwalitatief gelijk is aan de hiphop uit 1980, waarom zou je dan claimen dat jouw muziek een "andere stroming" is? Tenzij je P2 heet, kun je hier niet mee wegkomen naar mijn idee. En dan laat ik zaken als flow, talent, tekst, muziek etc. nog achterwege.
Image

Dja
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by Dja » Wed Dec 21, 2011 1:51 am

Maak je muziek, schrijf je teksten, doe je ding, geniet daar vooral van, maar ouwehoer er niet zo quasi-interessant over mensen. Over een paar jaar lees je deze discussie terug en denk je; lekker belangrijk. Plezier is de basis, en die mis ik hier eigenlijk bijna altijd.
"Extraordinary claims require extraordinary evidence"

Frenzy
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by Frenzy » Wed Dec 21, 2011 11:20 am

Je begrijpt me verkeerd David. Ik bedoel dit (en noem het beestje maar even gewoon bij naam): moet je muziek van bijv. MC Prophet en Damascus niet apart beoordelen? Kun je wel zeggen dat hier algemene kwaliteitseisen voor zijn? (eigenlijk in twee zinnen mijn post van de vorige pagina).

Dit is niet per se mijn mening, maar een stelling hè? Los van wat je van iemands niveau vindt, als heel veel mensen het tof vinden, hebben zij blijkbaar een andere lat. 'Mag' je het dan 'slecht' noemen? Ik begin hieraan te twijfelen eerlijk gezegd.

En Erik, je hebt helemaal gelijk jongen! maar soms moeten er noten gekraakt worden en kan ik het niet laten mijn 'zegje' hierover te doen. Je weet dat ik het plezier niet mis hè?! ;)

De Zwitser strikes again!
In brightest day, in blackest night,
No evil shall escape my sight
Let those who worship evil's might,
Beware my power, Green Lantern's light!!!

tiewrap
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by tiewrap » Wed Dec 21, 2011 12:42 pm

wat mij betreft is het heel simpel: plezier is idd heel belangrijk; sterker nog: als ik de plezier in muziek (of andere creativiteit) zie/ hoor, dan geniet ik daarvan, ook als het kwalitatief wat minder is. Tenzij het wel heel beroerd is natuurlijk.

maar jongens: zowel seculier als christelijk heb je mensen die goed zijn en mensen die niet zo goed zijn. duh!

Kortgezegd komt het er toch op neer dat iedereen mag doen wat ie wil, ook christenen, en dat je je daaraan kunt irriteren, maar dat heeft geen zin: iedereen is tenslotte vrij om dingen te maken die in jouw ogen niet goed zijn. En ook als je van dezelfde geloofsstroming bent, heb je nog geen enkele grond om iets van iemand te eisen/ vragen, tenzij je bijvoorbeeld zn platenbaas bent. Simpel zat.

Sen
Modder-eter
Modder-eter

Post by Sen » Wed Dec 21, 2011 2:55 pm

Ik moest ineens denken aan een nummer dat ik in 2004 met Tijdgeest maakte, over feedback geven en ontvangen op internetfora. In die tijd was ik nog een echte hiphopcriticus, dus om e.e.a. in perspectief te plaatsen: Netfeedback ft. Tijdgeest :-D

tiewrap
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by tiewrap » Wed Dec 21, 2011 6:35 pm

ik luister die track nog geregeld.. heerlijke beat :D

MaddoC
Serious Bandwidth Consumer
Serious Bandwidth Consumer

Post by MaddoC » Wed Dec 21, 2011 7:41 pm

Sen dat laatste liedje van je plaat lang geleden, kan je die nog eens posten? Dat vond ik een fijn deuntje.
Als ik m'n ogen toedoe, ben ik in Honolulu (J. Deelder)

Sen
Modder-eter
Modder-eter

Post by Sen » Thu Dec 22, 2011 11:02 am

Tuurlijk, geen probleem: Zonder titel

Michaël
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by Michaël » Thu Dec 22, 2011 3:11 pm

tiewrap wrote:En ook als je van dezelfde geloofsstroming bent, heb je nog geen enkele grond om iets van iemand te eisen/ vragen, tenzij je bijvoorbeeld zn platenbaas bent
Lijkt me duidelijk! Atalaya, nog vragen? XD

spbeeld
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by spbeeld » Thu Dec 22, 2011 5:00 pm

Beste Michael en Atalaya,

Het valt mij toch op en ik kan het mis hebben - dat jullie een beetje een 'je moet het zelf allemaal weten, je hebt geen recht om ergens iets van te zeggen want je bent christelijk en 'alles is vrij' - mening hebben. Ik snap dat niet zo goed. Kan je mij dat oprecht eens uitleggen? Alles wordt hier vaak met de mantel der liefde bedekt. Hartstikke christelijk en 'fijn' maar waarom zou je niet mogen zeggen wat je ergens van vind? Als ik ergens seculier optreed en mensen vinden het slecht, dan krijg ik dat te horen. Dat haalt mij dan wel uit mijn veilige christelijke comfort zone, maar ik leer er wel van.
Mijn naam is haas. Echt, ik zweer het!

Post Reply