Splitsing topic

Talk about whatever...

Moderators: D-vide, Sen, busyr

Kiév
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Re: Splitsing topic

Post by Kiév » Mon Dec 19, 2011 9:27 am

word
less sugar
more butter

deef
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by deef » Mon Dec 19, 2011 10:32 am

Ik vond het ook gewoon een bijzonder matige track hoor, Sen. Van bijzonder matige rappers. Dat mag toch gewoon gezegd worden?
Red Flag Movement

Original Atalaya
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by Original Atalaya » Mon Dec 19, 2011 12:38 pm

Weet je,
zonder partij te kiezen is de post van Sen eigenlijk wel heel goed materiaal om eens te overdenken. Thnx voor het delen van je gedachten Sen.

Kiév
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by Kiév » Mon Dec 19, 2011 5:52 pm

Same here, maar met alleen het zeggen alleen kom je niks verder.
We spreken al jaren dat er een verbroedering nodig is in de hhh scene, maar tegelijkertijd blijven we hier op ons eilandje busyr.com zitten. ( op een paar na)
Terwijl buiten busyr.com de holyhiphop scenen wel verder groeit.

Some moet je gewoon de hand uitreiken naar anderen en stappen ondernemen.
less sugar
more butter

spbeeld
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by spbeeld » Mon Dec 19, 2011 5:57 pm

Goed ik heb tot tien geteld. Ik wil best op je reageren sen, alleen is het altijd maar de vraag of je zo'n reactie typt om mij uit te tent te lokken, of omdat je het je oprecht afvraagt. Dat weet je bij jou maar nooit.. Laat ik het nog eens een keertje uitleggen (voor de rest wil ik eigenlijk niet meer op je reageren want ik word er soms een beetje moe van)

Je mag mij een schreeuwlelijk noemen. Iemand die veel kritiek heeft en nou eens niet zegt 'Joh tof gedaan hey! Ga zo door'. Het klopt inderdaad dat ik een gepassioneerd persoon ben die altijd opzoek is naar verbetering. Als mensen daar niet voor openstaan, vind ik dat inderdaad wel eens moeilijk. Dat is mijns inzien niet kunstenaars eigen (kunstenaars zijn altijd opzoek naar vernieuwing). Nee dan ben je bezig met leuke teksten schrijven en af en toe wat rappen. Dat is ook oke, alleen ik irriteer mij er wel eens aan dat deze mensen een kunstvorm vertegenwoordigen (al zijn ze zich daar vaak niet van bewust). En zelfs dat is oke, alleen vind ik het dan moeilijk dat er helemaal geen lat is binnen die kunstvorm. Althans niet binnen christelijk nederland. Als ik optreed wil ik niet vergeleken worden met joortje rapper, omdat ik mijns inzien iets meer tijd in mijn muziek steek. Dan voelt het inderdaad als onderwaardering. Dan denk ik waarom schrijf ik in Godsnaam teksten en werk ik daar hard aan, als er 0,3 % procent binnen christelijk nederland daar uberhaupt waarde aan hecht? Vroeger werd je toch ook op theblazz.com afgezeken op je teksten? Waarom mag ik niet een bepaalde lat verwachten binnen christelijk nederland. Ja please geef daar eens antwoord op!.. Omdat wij het voor de heer doen? Juist dan, wil ik de beste teksten schrijven inplaats van 'poen' op 'schoen' te rijmen.
Haha, okee, ik geef toe dat ik in het verleden met regelmaat mensen zat te stangen hier, maar ik meende nu wat ik zei. Ik heb het idee dat je (Bob) zozeer gefocust bent op een bepaald idee van kwaliteit dat je kwalitatief prima christelijke hiphop gewoon niet herkent. Ik kan me in ieder geval niet vinden in de kritiek die ik jou heb zien uiten. Nou geeft dat niks, mijn leven wordt er niet minder leuk door, maar ik vind het ergens een beetje jammer voor jezelf! Daarnaast vond ik het fascinerend dat je enerzijds niet als hiphop gezien wil worden, en anderzijds je houding in deze heel erg hiphop is.
Het is niet 'mijn kwaliteitsniveau'. Maar goed als jij dat zo wilt zien, ga gerust je gang. Ik beoordeel tracks op beats, teksten, rijmschema's, flow delivery enz. Zeg maar de algemene punten waar mensen in de wereld rappers op reviewen. Ik vind het een beetje zwak van je dat jij alles speelt op 'zo ziet bob het' maar goed. Waarom zou ik prima christelijke hiphop niet erkennen? Wat voor aanname is dat? Ik luister genoeg prima christelijke hiphop, als het inderdaad: Prima is. Dat je je niet kunt vinden in mijn mening. Prima. Geen probleem ook ik (zoals je wel vaker vermoed) slaap er niet minder op.

Jij mag mij beschuldigen dat ik heel erg hiphop ben. Ik weet dat ik dat allang niet meer ben of wil zijn. Wel voel ik mij voor een klein stukje verantwoordelijk voor wat er gebeurd in de scene. Nu ga jij me vast beschuldigen van trots, maar ik draai al zo'n 12 jaar mee. Ik ben geen eendagsvlieg en ik vind best dat ik een mening mag hebben. Mijn mening is, aangaande gasten die zich totaal niet interesseren voor wat ze schrijven inderdaad deze: 'cause every time you grab the mic you set us back a decade' . Omdat dat mijns inzien ook zo is.
En daarbij denk ik dat dit soort gasten in de grote boze wereld uitgelachen worden en dat het in die zin heel makkelijk is om te 'scoren' in christelijk nederland. En dat is dan ook wat ze doen.Hier ben ik het bijvoorbeeld helemaal niet mee eens. Ik denk dat deze gasten in 'de grote boze wereld' helemaal niet uitgelachen worden. Ik heb het idee dat dit soort jongens met genoeg niet-christenen omgaat, ze hun producties graag met hen delen en hier positieve reacties op krijgen. Ik heb daar dus een heel ander beeld bij dan jij.
Ooit de reacties gezien die mensen posten onder de clip van passie posse sen? Sorry maar ik gun mijn broeders deze reactie niet. Dat mensen ze publiekelijk belachelijk maken, of dat de wereld denkt 'stelletje kansloze christenen'. Ik ben namelijk ook een christen. En ik heb hart voor de scene of wat er uitkomt, maar beschuldig mij gerust van een autoritaire klootzak die alles beter weet. Dan heb je mijns inzien er inderdaad, geen bal van begrepen. Ik kan er niet van genieten als mensen om christelijke rappers lachen. Sorry, daarvoor hou ik teveel van mijn medemensen. Maar dat is iets wat jij, en meerdere op dit forum maar niet lijken te vatten.

Snappen jullie dan niet dat ik de dingen die ik doe, doe vanuit bewogenheid? Frans en Thijs hebben de HHHC georganiseerd, maar ik gaf ze een belletje zo van 'hey gasten misschien kunnen we dat weer eens oppakken om mensen te helpen'. Ik heb meerdere malen een busyr collabo opgestart, damascus geïnitieerd, treed al zo'n 10 jaar (christelijk gezien) vrijwillig op. Steekt de koppen bij elkaar om een meer professionele doorstart van busyr.com te maken? Waarom krijg ik altijd zo'n tegen reactie van je Sen? Kom zelf dan in actie? Wees blij dat er zich nog iemand om bekommert. Ja noem mij dan maar een klootzak.

Ik zie het als een dankbare taak dat vele van jullie mij een eikel vinden. Maar als er niemand eens zijn bek open trekt, gebeurt er inderdaad geen reet en zijn we over 10 jaar nog steeds op hetzelfde niveau als nu. Sorry maar ik wil graag vooruitgang.
Mijn naam is haas. Echt, ik zweer het!

spbeeld
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by spbeeld » Mon Dec 19, 2011 6:55 pm

"Maar Bob waarom wil je vooruitgang"?

Omdat ik de wereld graag wil bereiken en ook christelijke rappers wil zien optreden in het voorprogramma van weet-ik-veel-voor-welke-seculiere-artiest-dan-ook. En ik denk niet dat we al zo ver zijn, op een paar toevallige uitschieters na. Maar ik wil er graag komen.

MaddoC
Serious Bandwidth Consumer
Serious Bandwidth Consumer

Post by MaddoC » Mon Dec 19, 2011 8:28 pm

Mmm ik weet niet zo goed met deze. Natuurlijk is het soms goed om te relativeren, los te laten. Misschien is 'christelijke rap' in Nederland uberhaubt te onbeduidend om iets zinnigs over te zeggen. Misschien lezen buitenstaanders deze discussie met een glimlach vanwege al die drukdoenerij.

Maar dan nog vind ik die hippie view van Sen wat irritant overkomen. Ik vind het tof om mensen met een passie te zien, die ergens voor gaan, soms blind voor hun omgeving maar wel voor de volle 100% gemotiveert. Die niet accepteren dat anderen gaan voor minder.

Neem v0etbal. Je hoeft bij mij niet aan te komen met: 'ach die jongens, ze hebben toch een leuke pot gespeeld' als mijn club onnodig heeft verloren. 'Het is maar een spelletje'. 'Die en die speelt slecht? Hij doet toch zijn best'. Pleur lekker een eind op, zeg dan niets. Buitenstaanders kunnen zo reageren omdat ze er totaal niet bij betrokken zijn. Maar ik? Ik irriteer me kapot als het niet goed gaat. Als critici negatief over mijn club praten. Ook al heeft mijn club beperkte middelen. Ook al bedoelen de spelers het nog zo goed. Ook al is het misschien wat kinderachtig om zo betrokken te zijn bij een balspelletje.

Hoe je het ook wend of keert, ergens representen deze jongens 'onze club'.
Als ik m'n ogen toedoe, ben ik in Honolulu (J. Deelder)

Sen
Modder-eter
Modder-eter

Post by Sen » Mon Dec 19, 2011 10:26 pm

Dan denk ik waarom schrijf ik in Godsnaam teksten en werk ik daar hard aan, als er 0,3 % procent binnen christelijk nederland daar uberhaupt waarde aan hecht?
En? Doe je het voor hen of doe je het voor jezelf? En al het andere; je zorgen maken om het niveau in de scene... doe je het voor anderen of voor jezelf? Rappers willen helpen hun vaardigheden te verbeteren... voor hen of voor jou? Christelijke hiphop op de kaart zetten... voor anderen of voor jezelf?

Waarom wil je de wereld veranderen? Het is veel makkelijker jezelf te veranderen weet je...

Sen
Modder-eter
Modder-eter

Post by Sen » Mon Dec 19, 2011 10:52 pm

En Bob... ik typ deze dingen niet om je uit je tent te lokken. Ik typ deze dingen omdat ik om je geef, en je de vrijheid gun die ik ook ervaar. Ik kon me vroeger ook heel druk maken om het niveau van anderen, dat herinner je je vast wel. En daardoor zag ik een heleboel dingen NIET. Omdat ik niet verder keek dan wat volgens mij het belangrijkst was. Maar ik ben veranderd, en daardoor kan ik nu schoonheid zien waar ik vroeger enkel gebrek zag. Kan ik nu breed glimlachen bij iets wat vroeger mijn afkeer opwekte.

Accepteer een ander, en je accepteert een stukje van jezelf. Geef een ander de ruimte, en je geeft jezelf meer ruimte. Ontvang die ander met open armen, zie zijn schoonheid en zijn gebreken, zonder te oordelen, en je zult jezelf makkelijker kunnen waarderen en aanvaarden. Verander je houding, en je wereld verandert mee. En dan zie je overvloed waar je eerst gebrek zag, schoonheid waar je eerst iets lelijks zag, een vriend waar je eerst een vijand zag.

Er hoeft buiten jou om niets te veranderen... de oplossing die je zoekt zit van binnen mooie kerel!

Michaël
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by Michaël » Tue Dec 20, 2011 12:18 am

Ik zie meerdere keren de term "irriteren aan" langskomen. Als ík een term zou moeten kiezen die het meeste aansluit bij mijn gevoel dan zou het "schamen voor" zijn.

Ik schaam me ervoor dat er, vanuit mensen die zeggen dat ze alleen maar willen bouwen, mensen die ik liefheb omdat ik lief en leed met ze gedeeld heb, zo negatief over andere mensen gepraat word terwijl deze mensen er niet eens bij betrokken zijn.

Ik schaam me ervoor als ik artiesten van buiten BusyR erover hoor praten dat ze regelmatig een kijkje nemen op busyr.com en dan zien hoe hun tracks en die van vrienden van hen gekraakt worden zonder dat ze ooit contact hadden met de mensen die zich aan hen irriteren.

Ik schaam me ervoor dat ze niet alleen het idee hebben dat hun muziek gekraakt word, maar dat hun persoonlijkheid er ook niet toe doet en dat ze hun talenten maar beter niet meer kunnen benutten. En ik schaam me ervoor dat mensen die geen onderdeel zijn van busyr.com het idee hebben dat busyr.com een forum is waar veel wordt gezeurd maar waar weinig gebeurd, waar de liefde ontbreekt en de representatie van Jezus Christus volledig verdwenen is. Daar schaam ik me voor. Mijn vraag is: Deelt iemand die schaamte of schamen we ons alleen voor dingen die een ander beter zou moeten doen?

spbeeld
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by spbeeld » Tue Dec 20, 2011 12:50 am

Goed ik zal me er niet meer mee bemoeien. Het hele idee wat betreft rapenroer is voor mij part ook van de baan. Ik ben er klaar mee.

deef
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by deef » Tue Dec 20, 2011 10:15 am

Michaël wrote: Ik schaam me ervoor als ik artiesten van buiten BusyR erover hoor praten dat ze regelmatig een kijkje nemen op busyr.com en dan zien hoe hun tracks en die van vrienden van hen gekraakt worden zonder dat ze ooit contact hadden met de mensen die zich aan hen irriteren.
En dat zal vaker gebeuren als je muziek maakt voor een publiek. Moet je tegen kunnen, anders kan je inderdaad maar beter stoppen, toch?

Ik snap het punt niet zo, eerlijk gezegd. Er wordt volgens mij toch nergens op de man gespeeld? Als je liedjes online zet, kan je verwachten dat mensen daar positieve of negatieve kritiek op geven.

Wat zijn de alternatieven eigenlijk? Moeten we maar niet reageren als we iets niet goed vinden, of moeten we liegen en zeggen dat we het waarderen dat die jongens zo leuk bezig zijn? Nee toch?
Red Flag Movement

Original Atalaya
Diehard Poster
Diehard Poster

Post by Original Atalaya » Tue Dec 20, 2011 11:32 am

Kan je jezelf verplaatsen in hen? Om maar enigzins een idee te krijgen hoe dat overkomt?

Als je dat níet kan.. dan zegt dat eigenlijk al genoeg over de mate van oprechte bereidheid om de jongens verder te helpen.. niet specifiek jij hoor Deef, even algemeen.

Misschien een beetje gek maar:
Ik zie een dikke man voor me die vanuit een kleine tribune een aantal kinderen toeschreeuwt dat ze harder moeten rennen, harder moeten schieten en etc. Iedereen naast hem in het publiek hoort het, maar hij staat te ver van de kinderen af voor ze om zijn (goede) advies te horen en te volgen.

Ouch..

deef
BusyR.com Forum Junkie
BusyR.com Forum Junkie

Post by deef » Tue Dec 20, 2011 11:46 am

Original Atalaya wrote:Kan je jezelf verplaatsen in hen? Om maar enigzins een idee te krijgen hoe dat overkomt?
Ja, ik heb immers ook wel eens kritiek gekregen op liedjes. Of op mijn werk. Of waar dan ook. Het is niet leuk maar het is onontkoombaar wil je iets bereiken. Ik denk niet dat het goed is om onze broeders daartegen te willen beschermen. Integendeel.
Original Atalaya wrote: Als je dat níet kan.. dan zegt dat eigenlijk al genoeg over de mate van oprechte bereidheid om de jongens verder te helpen.. niet specifiek jij hoor Deef, even algemeen.
Ik ben zeer bereid om jongens te helpen, maar dan help ik wel liever jongens waar ik potentie in zie. Mensen waar ik geen potentie in zie help ik wellicht het meest door ze te vertellen dat rappen waarschijnlijk niet hun roeping is, anders hadden we ze wel de juiste gaven gekregen.
Original Atalaya wrote: Misschien een beetje gek maar:
Ik zie een dikke man voor me die vanuit een kleine tribune een aantal kinderen toeschreeuwt dat ze harder moeten rennen, harder moeten schieten en etc. Iedereen naast hem in het publiek hoort het, maar hij staat te ver van de kinderen af voor ze om zijn (goede) advies te horen en te volgen.

Ouch..
Die vergelijking gaat niet bepaald op. Dit is een muziekforum, hier praten we over muziek. Mag je alleen praten over de muziek van mensen die je persoonlijk kent? Als jij zegt dat Lecrae's nieuwe album tegenvalt ben jij dus ook die 'dikke man vanuit de tribune'?

Merkwaardig.
Red Flag Movement

Frenzy
BusyR.com Forum Spammer
BusyR.com Forum Spammer

Post by Frenzy » Tue Dec 20, 2011 11:52 am

Deef, ik ben het met je eens als ik het vanuit mijn eigen perspectief bekijk. Dat je moet kunnen zeggen dat je een track slecht vindt, en niet uit liefde alles moet bedekken. Maar realiseer je wel dat je dit doet vanuit je eigen referentiekader/perspectief.

Het eigen perspectief
Juist dáár zit 'm volgens mij de hele crux van deze discussie: in het redeneren vanuit je eigen perspectief/referentiekader. Een track, viddy of album kan voor jou (niet "jou, Deef" maar algemeen en voor een ieder geldend) niet aan je smaak voldoen of misschien zelfs slecht gevonden worden. En vanuit je eigen perspectief of referentiekader is dit te onderbouwen met wat voor jou objectieve normen zijn. Bob noemt bijv. flow, beats, woordkeuze en rijmschema's. Voor mij heel herkenbare maatstaven als het gaat om het beoordelen van hiphop. De vraag is echter, ziet iedereen het zo? Het antwoord luidt volgens mij: nee.

Ik ga nu even generaliseren om mijn punt duidelijke te maken, en ik hoop dat ik niemand daarmee voor het hoofd stoot. Als ik dat doe, bij voorbaat al mijn excuses (ik hoop trouwens dat die artiesten waar Michaël aan refereert, die meelezen, dit ook lezen. En ik wil ze uitnodigen te reageren, al realiseer ik me dat het misschien even over een drempel heen stappen is. Deze post is oprecht en vanuit een hart voor de scene geschreven!). Neem mensen die weglopen met MC Prophet. Je hoeft alleen maar zijn views op YouTube te checken om te zien dat die kerel het goed doet. Zijn zijn rijmschema's erg bijzonder? Nee, en dat zegt hij zelf ook. Maakt dat uit? Blijkbaar niet. Is zijn performance geloofwaardig? Jazeker, hij komt enorm geloofwaardig en met kracht over. Is dat belangrijk? Blijkbaar wel!

En dan nu de andere kant: mensen die Damascus leuk vinden, wat voor reactie geven die? Toffe teksten, herkenbaar en creatief. Vinden ze dat belangrijk? Blijkbaar. Vinden zij ons geloofwaardig als hiphopact op een manier als MC Prophet dat doet? nee. Vinden ze dat belangrijk? Nee!

Zomaar even twee voorbeelden. Wat ik daarmee wil zeggen is het volgende: wat voor jou als persoon objectieve waarden lijken, zijn in ieder geval geen universele waarden. Daarom kan iemand een track van Damascus slecht vinden, terwijl iemand anders die track tof vindt. Daarom kan iemand helemaal losgaan op MC Prophet, terwijl iemand anders het slecht vindt. Dat lijkt in de eerste instantie een kwestie van smaak, en dat is het gedeeltelijk ook wel, maar is ook vooral een kwestie van waarden die je toekent aan (rand)zaken van de artiest/muziek: hoe belangrijk vind jij swag, wordplay, flow, beat etc.

Concluderend: ik kan ver in de redenatie van Sen meegaan als hij zegt dat je moet accepteren dat er een publiek is voor muziek die niet voldoet aan jou zgn objectieve standaard. Maar verplaats je eens in hun perspectief. Voor hen (lekker vage term) is het waarschijnlijk net zo verwonderlijk dat er een publiek is voor jouw muziek.

Het conflict
Ik herken Bob's bewogenheid en betrokkenheid bij de scene. En ik snap zijn frustratie, en herken deze ook. Maar (ik switch nu naar mijzelf en spreek voor mezelf en niet voor Bob, ik geef alleen aan dat we op zekere hoogte hetzelfde referentiekader hebben) zet dat tegenover de hierbovenstaande conclusie, dan zit ik toch met een conflict. Ik zou soms tegen een andere rapper willen roepen: doe het nou eens zo of zo, want dat is toffer. Let op je teksten en je rijmschema! Tegelijkertijd weet dat diezelfde rapper ook tegen mij dingen zou willen roepen: doe het nou eens zo of zo! Rap soepeler, experimenteer met flows, wees geloofwaardiger. Zodra ik me dat realiseer, realiseer ik me ook dat er gewoon (op z'n minst) 2 werelden zijn, met een ander perspectief en referentiekader. Met een ander publiek en met andere artiesten En dat het totaal geen zin heeft om je hier druk over te maken, sterker nog: dat ik me hierover niet druk MAG maken want wie ben ik om mijn referentiekader/perspectief boven dat van een ander te plaatsen?

Waar zit dan dat conflict? Hierin: ik vind reggaeton slechte en fantasieloze muziek, maar hele volkstammen vermaken zich ermee. Echter, ik heb geen enkele binding met reggaeton of de bijbehorende cultuur. En dat heb ik wel met christelijke rappers, zeker Nederlandse. Zoals MaddoC het noemt, "het voelt toch aan als mijn cluppie". Niet voor niks heb ik me de afgelopen jaren hiervoor ingezet en daarmee ook contacten gelegd met boys van buiten de, laten we het maar even zo noemen, de Busy-R-clan. En ik hoop oprecht dat deze mensen van mij weten dat ik ze waardeer, ik zou me ook schamen (zoals Michael dat zegt) als ik bij hen overkom als iemand die van een afstandje dingen kraak, op mensen neerkijk etc. Als ik zo ben overgekomen, bied ik mijn excuses aan (dus ja Michael, als het zo ervaren wordt (wat jij aangeeft), dan deel ik je schaamte). Post het dan ook gerust hier op het forum, dan praten we erover door...

Hoe nu verder?
...want volgens mij ligt daar de enige oplossing. Wederzijds begrip en een open houding. Ik wil graag leren van mensen met een ander referentiekader. Weet gerust dat wij als Damascus bij de evaluatie van ons album zeker ook de kritiek van dat soort mensen meenemen, en dat ik voor mezelf genoeg punten zie die ik op dat gebied kan en WIL verbeteren, zonder daarbij consessies te doen aan mijn eigen overtuigingen. Contact bevordert ook het wederzijds begrip, in de Xnoizz-studio hebben we geregeld hard gelachen en toffe dingen gedeeld met boys met een ander referentiekader. Op de releaseparty van THENV hadden jongens die eerst vooral losgingen op Jay Way bewondering en respect voor het spoken word gebed van Bob aan het eind. En nee, dan hoeven we elkaars cd's niet grijs te draaien, dan mogen we allemaal een eigen smaak én referentiekader hebben en dan is het dus niet zo zwart/wit. Maar dan mogen we ook elkaar aanspreken op dingen die beter kunnen, tips geven vanuit een ander perspectief. Niet om op elkaar neer te kijken, maar om elkaar te helpen groeien. Ik bid voor een open houding hierin van ons allemaal, vanuit welk perspectief wij ook muziek maken/beoordelen.
In brightest day, in blackest night,
No evil shall escape my sight
Let those who worship evil's might,
Beware my power, Green Lantern's light!!!

Post Reply