busyr wrote:Maar als er tijdens de opwekkings-liederen een stuk of 4 van de aanwezigen een soort hordeloop-wedstrijd door de zaal beginnen, en niemand die daar vreemd van opkijkt, tja.... da's toch wel vaag.... Gewoon volwassen mannen, die *keihard* lopen te rennen en over stoelen springen....
Daar heb ik ook vaak moeite mee, ja...
Ik heb zelf een Hervormde (en dan een behoudende vorm) achtergrond en heb tot 3 a 4 jaar geleden nooit iets van dat soort dingen gemerkt.
Inmiddels wel, en ik heb inderdaad niets tegen zingen, juichen en dansen voor de Heer.
Een tijdje terug zag ik een documentaire over kleine gemeenten in Amerika, in die afgezonderde dorpjes weet je wel...
Daar deden ze dat ook, springen en rennen en schreeuwen, alles door elkaar... totale chaos.
Dat soort dingen heb je ook in Nederland.
Net als dat er 5 mensen in 'tongen' staan te spreken (ik zet het tussen aanhalingstekens omdat ik daar zo m'n twijfels over heb), terwijl niemand het kan vertalen.
Ik ken een verhaal van een man die uit Afrika (dacht ik) was gevlucht en in Nederland in een kerk terecht kwam.
Hij viel zowat flauw toen hij mensen die zogenaamd in tongen aan het spreken waren, in zijn eigen taal de kerk hoorde vervloeken.
Kijk, dat je enthousiast bent over God, niets mis mee.
Maar ik kan niets vinden in de bijbel die dat soort dingen beschrijft, wel over de afkeuring van chaos in een dienst.
Waar ik wel eens bang voor ben is dat in zulke gemeentes teveel wordt meegegaan in die geest, terwijl de helft geen flauw idee heeft waar ze mee bezig zijn, maar 'het hoort zo', dus zal het wel goed zijn.
Ik moest ook denken aan dat verhaal dat een tijd terug in de visie stond, over Rebekkah, een vrouw uit Amerika die door Anton le Vay, de schrijver van de satansbijbel, nadat hij dat in een visioen had doorgekregen, werd aangemerkt als de vijfde bruid van satan.
Een stukje uit dat interview:
"Ze gaat rechtop zitten en spreekt plotseling met een ongekende felheid en gezag: “Jullie kerken moeten opstaan! We zijn hier op de wereld niet thuis, maar zitten midden in een geestelijke strijd. Satanisten worden ook in Nederland erop uitgestuurd om de kerken te vervloeken. Ze dringen zelfs door tot in de ouderlingenbanken!”
Dit doet me enigszins daaraan denken.
Niet dat ik wil beweren dat die kerel een satanist is, maar helemaal zuiver lijkt het me ook niet...
Naja, dat zijn mijn gedachten.
Peace.